در دعاوی بین مالک و مستاجر زمانی این اتفاق می‌افتد که به دلایل مختلف مالک درخواست تخلیه مال خود را دارد و برای این امر به مراجع قضایی مراجعه و حکم یا دستور تخلیه را برای مال خود دریافت می‌کند.

دریافت دستور تخلیه چه شرایطی را دارد؟

مالکان محترم باید دقت داشته باشند که در هر شرایطی نمی‌توان درخواست دستور تخلیه داد و مراجع قانونی ذیصلاح تنها در صورت وجود یکی از دلایل زیر اقدام به صدور دستور تخلیه می‌کنند:

  1. اتمام مدت زمان قرارداد بین مالک و مستاجر و عدم تمدید یا عدم تمایل به تمدید آن توسط طرفین قرارداد
  2. عدم پرداخت کرایه یا اجاره بهای مال بیش از مدت سه ماه
  3. تخلف و سرپیچی از موارد ذکر شده در قرارداد مثل انتقال مال یا اجاره آن به شخص ثالث
  4. استفاده نامشروع فرد مستاجر از مال اجاره شده

مراحل درخواست و اجرای دستور تخلیه به چه صورت است؟

در صورتی که شرایط لازم برای درخواست دستور تخلیه را دارید می توانید برای دریافت آن به طور مستقیم به دادگاه عمومی یا شورای حل اختلاف محل که ملک در آن واقع شده و یا دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و پس از احراز مدارک و شرایط مورد نیاز دستور تخلیه را دریافت کنید.

معمولاً دستور تخلیه حداکثر ظرف مدت ۲۴ ساعت به مستأجر ابلاغ شده بنابراین نگرانی بابت طی شدن زمان طولانی تا به نتیجه رسیدن دستور تخلیه نخواهید داشت مستاجر نیز موظف است حداکثر تا مدت سه روز ملک مورد اجاره را تخلیه کرده و کلید آن را تحویل مالک دهد.

در چه شرایطی عدول از دستور تخلیه مطرح می شود؟

همانطور که اشاره کردیم مستاجر تنها سه روز فرصت دارد تا ملک مورد اجاره را تخلیه نماید اما گاها شرایطی حاکم می‌شود که طی آن مستاجر میتواند از دستور تخلیه عدول نماید به عنوان مثال مستأجر ادعا نماید که قرارداد اجاره ملک مورد نظر بین طرفین تمدید شده و یا اینکه ادعا کند دستور تخلیه ارائه شده توسط مالک از اصالت قانونی لازم برخوردار نیست.

چطور می توان به دستور تخلیه اعتراض کرد؟

همان طور که می دانید حکم تخلیه قابل اعتراض بوده و می‌توان برای آن درخواست تجدیدنظرخواهی ارائه داد اما حق اعتراض به دستور تخلیه از نظر قانون غیرقابل اعتنا بوده بنابراین سوالی که پیش می آید این است که اگر مالک به ناحق دستور تخلیه را گرفته باشد چطور می توان اجرای آن را متوقف کرد در این شرایط در صورتی که مستاجر شکایتی نسبت به آن داشته باشد می‌تواند شکایت را به یکی از دادگاه‌های محل ملک مورد نظر ارائه داده تا مراحل قانونی آن طی شود و در صورت صحت آن اجرای دستور تخلیه متوقف شود.

نقش وکیل در دعاوی دستور تخلیه

معمولاً وکلایی که در این زمینه تجربه چند ساله دارند و پرونده های مشابه بسیاری را با موفقیت پشت سر گذاشته اند به وکیل عدول از دستور تخلیه شهرت دارند.

باید بدانید اگر درگیر چنین دعوی هستید وکیل عدول از دستور تخلیه می تواند شما را در این مسیر همراهی کند و با راهنمایی‌های وی با کمترین هزینه به نتیجه ای که می خواهید برسید و از پرونده حقوقی خود سربلند بیرون بیایید.

درگیری برخی از مالکان و مستاجران به دلایل گوناگونی بستگی دارد از جمله:ن داشتن تعهد اخلاقی، گرانی مسکن و اجاره بها و غیره . در صورت حل نشدن نزاع طرفین ، صاحبخانه مبادرت به شکایت وگرفتن حکم تخلیه ملکش را مینماید در این شرایط مالک میتواند برای پیشبرد سریعتر از وکیل دستور تخلیه کمک بگیرد.

وظایف وکیل دستور تخلیه چیست؟

مستاجری که مطابق قرارداد منعقد شده آن را نقص کرده و نسبت به تخلیه ملک اجاره ای اقدامی نمی کند و به عبارتی قانون شکنی کرده، وکیل دستور تخلیه با توجه به حرفه اش وآگاهی و تسلط به قوانین مدنی مربوط به مالک ومستاجر میتواند برابر قانون اقدامات لازم را بابت گرفتن حکم تخلیه انجام دهد تاموجر به حقوق خود برسد.

شرایط دستور تخلیه چیست و برای انجام آن چه مدارکی مورد نیاز است؟

مرجع رسیدگی به اختلافات مالک و مستاجر، شورای حل اختلاف همان منطقه میباشد در این خصوص وکیل دستور تخلیه با ارائه مدارکی همچون سند مالکیت ملک و قراردادی که بین موجر و مستاجر و شاهدان به امضا رسیده است از شورای حل اختلاف تقاضا رسیدگی می نماید.

در چه مواردی امکان دستور تخلیه ملک مسکونی وجود ندارد.

قراردادی که به صورت اصولی بین مالک و مستاجر تدوین گردیده وباحضور شاهدان به امضاء رسیده است نمیتواند مشکل خاصی برای مالک به وجود بیاورد، اما مواردی پیش میآیدکه امکان دریافت حکم تخلیه ملک مقدورنمیباشد مانند: نبود شهود و یا فقط وجود یک شاهد و یا قراردادی که به روش صحیح و قانونی مکتوب نشده است، در این شرایط وکیل نمیتواند درخواست حکم تخلیه ملک را نموده و امکان پیگیری وجود ندارد.

اما مواردی مانند: مستاجری که ملکی را به اجاره گرفته است بی اذن صاحب ملک به فرد دیگری بدهد ویا به موقع اجاره بها را به مدت سه ماه پرداخت نکرده وازملک جهت امور غیرشرعی و غیرقانونی استفاده نموده دراین گونه موارد میتوان نسبت به دریافت حکم تخلیه ملک اقدام قانونی را انجام داد وقتی که حکم تخلیه ملک صادر شد مستاجر موظف به اجرای آن میباشد.

زمانی که امکان اخذ دستور تخلیه وجود ندارد چاره چیست؟

در این شرایط، قانون امکان دریافت حکم تخلیه را پیش بینی نموده است ولی بایدطبق نظرقاضی دادگاه تشخیص داده شود وازشورای حل اختلاف اقدام نمیگردد.وقتی زمان قرارداد موجرومستاجر هنوز به اتمام نرسیده باشد چنانچه صاحب ملک نسبت به تخلیه ملک اصرار دارد حکم قاضی لازم است و اگر قرارداد رسمی بین طرفین منعقد نگردیده و شهود که باید حداقل دو نفر باشند امضا نکرده باشند و یا شروطی قید شده است که مالک خواهان تخلیه ملک خود را دارد این موضوع از طرف دادگاه ذیصلاح و توسط وکیل پیگیری میگردد، در این مرحله ازسوی شورای حل اختلاف و وکیل دستورتخلیه اقدامی نمیگردد.

هزینه وکیل دستور تخلیه چقدر است؟

وکیل دستور تخلیه با توجه به نوع قرارداد موجر و مستاجر و سند ملک مبادرت به درخواست تخلیه ملک مسکونی یا تجاری ازطریق شورای حل اختلاف می کند که زمان زیادی نمیبرد و خیلی هزینه در بر نمی گیرد البته گاهی مشکلاتی پیش می آید که دستور تخلیه داده نمی شود و مالک برای حل این مورد مجبور است به دادگاه مراجعه نماید در این حالت هزینه حق الوکاله به صورت توافقی می باشد .

برای انتخاب وکیل دستورتخلیه به کجا مراجعه کنیم؟

قبل از انتخاب وکیل دستور تخلیه پیشنهاد می شود با گروه وکلای آریا دادیار که دارای وکلای پایه یک دادگستری وآگاه به قوانین مربوطه می باشد تماس حاصل فرمایید و از مشاوران این حوزه بهره مند شوید لذا درخصوص گرفتن حکم تخلیه ملک خود ازیک وکیل آگاه به عنوان نماینده حقوقی بهره گیرید، کرج وکیل می تواند برای شما انتخاب خوب و مطمئنی باشد.

دسترسی به بهترین وکلای دستور تخلیه

گروه وکلای آریا دادیار با تجربه چندین ساله خود و گردآوری بهترین وکلای ایران با تخصص های مختلف مفتخر است تا در دعاوی عدول از دستور تخلیه نیز مانند زمینه‌های دیگر در کنار شما باشد.

لازم به ذکر است وکلای عدول از دستور تخلیه گروه آریا دادیار از حاذق ترین و برجسته ترین وکلای این نوع از دعاوی هستند که با احترام و افتخار شما را در مسائل حقوقی تان تا رسیدن به نتیجه دلخواه پرونده همراهی می کنند.

آیا به عنوان مالک می توانید از ودیعه مستاجر در ازای پرداخت نکردن کرایه استفاده کنید؟

بسیاری از پرونده‌های مربوط به عدول از دستور تخلیه مربوط به شرایطی است که مالک این حق را به خود می دهد در عوض پرداخت نشدن کرایه توسط مستاجر، او نیز از ودیعه مستاجر استفاده کند اما باید بدانید که چنین چیزی در قانون پیش‌بینی نشده و در صورت پرداخت نشدن کرایه یا حق شارژ، باید مراتب را به صورت قانونی و از طریق تسلیم دادخواست به دادگاه اقدام نمایید.

آیا مستاجر میتواند به حکم تخلیه اعتراض کند؟

همانطور که قبلا اشاره شد پس از دستور تخلیه نمی تواند اعتراضی کند و اگر مستاجر به موقع ملک را خالی نکند نمایندگان قانون با جدیت در این خصوص اقدام میکنند ولی مستاجر میتواند نسبت به حکم تخلیه معترض باشد و درخواست دادرسی فوری نماید و چنانچه مدعی باشد اسنادی که مالک داده جعلی است یا عنوان کند که اجاره نامه تمدید شده است می تواند از تخلیه ملک جلوگیری نماید.

صدور دستور تخلیه ملک مسکونی چه مدت طول می کشد؟

که شورا باید طبق درخواست وکیل دستورتخلیه رسیدگی کند و بررسی آن زمانی نخواهد برد ،چون اعضای شورا فقط با بررسی اصالت سند مالکیت و مطالعه قرارداد بین موجر و مستاجر به نتیجه نهایی میرسند.

اجرای دستور تخلیه به چه صورتی است؟

وقتی که شورای حل اختلاف در خصوص تخلیه ملک نظرش را ارائه می دهد وکیل دستور تخلیه درخواست را به اجرا میگذارد و مبلغی را تحت عنوان قرض الحسنه قرارداد مربوطه را به حساب دادگستری واریزمینمایدسپس برای مستاجر دستور تخلیه ملک داده میشود اگر در این مرحله مستاجرمبادرت به تخلیه ننماید نماینده قانونی اجرای حکم تخلیه به همراه مامور کلانتری جهت تخلیه ملک وارد عمل خواهند شد.

تخلیه ملک مسکونی از چند طریق امکان پذیر است؟

جهت قانونمند شدن روابط مالک و مستاجر قوانینی در سال ۱۳۷۶ مدون گردیده که طبق همین قوانین چنانچه مستاجربرابرسند قرارداد متعهد نباشداین حق به صاحب ملک داده میشود که نسبت به تخلیه ملک اقدام قانونی را انجام دهد و وکیل دستور تخلیه می تواند مطابق دستورحکم تخلیه به موکل خویش کمک کند.