فسخ از سمت فروشنده

در قرارداد ، ذکر جزییات و تنظیم مواد قرارداد ، تعیین شروط ، دادن اختیارات به طرف مقابل ، شرایط فسخ قرارداد و …. از نکاتی هستند که بر اساس توافق طرفین تنظیم می شود.
بنابراین بهتر است قبل از شروع هر کار و یا انجام هر معامله ای ، همه نکاتی که به ذهنتان میرسد را در قرارداد بیاورید.
حال اگر بنا به برخی دلایل که طرف خریدار صورت میپذیرد و در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد پایبند نبودن به مفاد قرارداد برای فروشنده محرز شود ، وی میتواند قرارداد را فسخ نماید. در ادامه ، برخی از موارد قابل فسخ مورد اشاره قرار میگیرد.

1.عدم پرداخت اقساط از جانب خریدار

اگر خریدار مبالغ اقساط ساخت پروژه را برابر آنچه که در قرارداد آمده ، به موقع نپردازد ، بطور قطع پروژه آنگونه که پیش بینی میشود جلو نخواهد رفت . از آنجا که پیشرفت پروژه منوط به پرداخت اقصاط از طرف خریدار یا خریداران خواهد بود ، بدیهی است عدم پرداخت اقساط میتواند پروژه را دچار مشکل نماید. بر این اساس ، قانون ، حق فسخ قرارداد از طرف فروشنده را در نظر گرفته است.
به عبارتی ، فروشنده می‌تواند شرط فسخ قرارداد پیش فروش ساختمان را به دلیل عدم پرداخت اقساط ، در قرارداد در نظر بگیرد.
با وجود چنین حقی برای فسخ در قرارداد ، در صورت عدم پرداخت اقساط در موعدهای مقرر از جانب خریدار ، و انجام تعهدات قراردادی از طرف فروشنده ، وی می‌تواند با اطلاع موضوع به دفترخانه ای که قرارداد در آنجا تنظیم شده، در جهت فسخ قرارداد اقدام کند.
در این صورت ، دفترخانه ظرف یک هفته به خریدار اعلام خواهد کرد چنانچه ظرف مدت یک‌ماه اقساط معوقه را پرداخت نکند، فروشنده می‌تواند قرارداد مربوطه را فسخ کند.

2.انتقال و واگذاری قرارداد توسط خریدار

به محض اینکه قرارداد پیش‌فروش آپارتمان به‌عنوان پیش‌خرید امضا میشود ، خریدار بطور رسمی مالک ملک مورد نظر خواهد بود. لذا برابر قانون می‌تواند در آن ملک دخل و تصرف کند. اما این درصورتی است که خلاف آن شرط نشده باشد.
در مواردی ، فروشنده برای اینکه در طول اجرای قرارداد با خریدار جدیدی مواجه نشود ، می‌تواند عدم انتقال ملک به غیر را شرط کند ، و نتیجه شرط نیز میتواند منجر به فسخ قرارداد شود.

مرکز حقوقی ملکبانان_وکیل فرشته محمدحسینی

فسخ قرارداد توسط خریدار

فسخ قرارداد معمولا ً یک جریان دو طرفه است. جریانی که به دو طرف حق میدهد در صورت برخی شرایط ، بتوانند قرارداد را فسخ کنند. در مورد خریدار نیز این حق وجود دارد که در صورت عدم انجام برخی تعهدات مندرج در قرارداد پیش خریدار بتواند از حق فسخ استفاده کند و قراراداد را فسخ نماید.
در ادامه ، برخی شرایط فسخ قرارداد پیش فروش آپارتمان مورد اشاره قرار خواهد گرفت :

اختلاف در متراژ ساختمان

ممکن است متراژ آپارتمان اتحویلی به خریدار ، از آنچه که در قرارداد ذکر شده کمتر باشد. در این صورت خریدار می‌تواند نسبت به فسخ قرارداد اقدام کند.
قانون پیش فروش آپارتمان در این مورد معیار روشنی را مقرر نموده است. یعنی چنانچه مساحت ملک تحویلی ، ۵ درصد کمتر از آنچه که در قرارداد آمده باشد ، خریدار حق فسخ قرارداد را ندارد و فروشنده باید قیمت این اختلاف متراژ را به خریدار پرداخت کند. اما در صورت بیشتر بودن این اختلاف متراژ از ۵ درصد، خریدار حق دارد قرارداد پیش فروش آپارتمان را فسخ کند.
در صورتی که متراژ ساختمان تحویلی ، از متراژ ساختمان توافق‌شده در قرارداد بیشتر باشد، برای فروشنده حق فسخ ایجاد نمی‌کند و خریدار باید در مورد پرداخت قیمت متراژهای اضافی با فروشنده به توافق برسد.

عدم پیشرفت پروژه بر اساس برنامه زمان‌بندی شده

معمولاً قراردادها دارای جدول زمان بندی هستند. جزییات پیشرفت پروژه و جدول زمان بندی در قرارداد باید دقیق باشد.
اما خریدار می‌تواند در قرارداد شرط کند چنانچه پیشرفت اجرایی پروژه از جانب فروشنده بر اساس زمان‌بندی توافق‌شده پیش نرود، حق فسخ قرارداد را داشته باشد.
خریدار میتواند در قرارداد شرط کند در صورت عقب ماندن پروژه از حد مشخصی ، به یک نسبت خاص ، پرداخت اقساط خود را به عقب بیندازد. همچنین شرط کند در صورت تاخیر از فلان مقدار ، حق فسخ قرارداد را داشته باشد.

مرکز حقوقی ملکبانان_وکیل فرشته محمدحسینی

تحویل آپارتمان با کیفیت نامناسب

یکی از مشکلات رایج در پیش فروش ساختمان ، عدم تطبیق نوع مصالح و جنس آن و همچنین مشخصات ساختمان با آنچه که در قرارداد ذکر شده میباشد.
از اینرو بهتر است در قرارداد پیش فروش آپارتمان ، مشخصات اصلی شامل متراژ ساختمان ، زیر بنای مفید، تعداد طبقات ، تعداد پارکینگ‌ها و انباری‌ها و بسیاری از ویژگی‌های دیگر به صورت دقیق ذکر شود.
اما باید علاوه بر ثبت مشخصات کمی ساختمان ، روی ویژگی‌های کیفی آپارتمان مورد نظر نیز به توافق رسید. بهتر است ویژگی‌های کیفی ساختمان را بگونه ای ذکر کنید که قابل اندازه گیری و ارزیابی دقیق باشد.
 تعیین نوع و میزان مصالحی که باید در ساخت آپارتمان به کار رود، یکی از مواردی است که می‌توانید با آن، کیفیت مطلوب ساختمان را اندازه‌گیری کنید؛ مثلا در قرارداد شرط کنید که در آپارتمان موضوع قرارداد باید از تیرآهن‌های دارای مقاومت‌های مشخص به میزان معین استفاده شود.
بهتر است برای تعیین ویژگی‌های کیفی آپارتمان ، از یک کارشناس خبره کمک بگیرید.

دریافت وکیل

گروه وکلای ملکبانان با مدیرت وکیل فرشته محمد حسینی و سابقه درخشان و پرونده های موفق طی سال های اخیر آماده بررسی پرونده های قضایی و مشاوره های تخصصی در حوزه ی ملکی می باشد. با اعتماد به وکلای پایه یک دادگستری این موسسه می توانید از استیفای کامل حقوق قانونی خود اطمینان خاطر داشته باشید.