این سوالی است که خیلی پرسیده می شود و اگرچه سوالی است که در آن می شود اهمیت تنظیم قرارداد پیمانکاری را مشاهده کرد. بدون شک، اگر قراردادی نوشته شده بود به جای این پرسش بایست می پرسیدند « چگونه می شود از پیمانکار شکایت کنیم؟ »

بین این دو پرسش تفاوت هایی است. در پرسش اول آن اطمینان خاطر برای امکان شکوائیه وجود ندارد ولی در پرسش دوم به دنبال مراحل اجرا شکوائیه است و آسوده خاطر است که حتما به حقوق خود خواهد رسید. همین آسودگی خاطر و اطمینان، سبب محکمی برای لزوم نوشتن قرارداد است.

در همه  قراردادها و پیمان های کاری، چه از نوع مشارکت و چه از نوع پیمانکاری و چه به هر طریق دیگری، یک سری مسئولیت ها و تعهداتی به عهده دوجانب است. متاسفانه مسئله تخلف در تعهد همیشه وجود داشته است. همیشه بایست احتمال داد که محتمل است دوجانب در تعهد تخلف کنند.

به همین سبب برای بررسی به تخلف های احتمالی قوانینی وجود دارد که دانستن آن بسیار کمک کننده خواهد بود.

شکایت از پیمانکار شهرداری

چندی پیش در یکی از مشاوره های تلفنی آریا دادیار، یک خانم تماس گرفتند. صدایشان کمی لرزان و به شدت غمگین بود. به عقیده می رسید کمی نگران هستند. به خوبی می دانستم که الان الویت برای تماس گیرنده، قبل از مشاوره حقوقی، کمک به آرامش و کاهش اضطراب ایشان است.

حالشان را پرسیدم و گفتم که صدایشان به عقیده مضطرب می آید. احساس کردم از اینکه نسبت به حال و روحیه شان بی توجه نبوده ام احساس بهتری پیدا کردند.

نفس پرصدایی کشیدند و گفتند که بله. حالشان چندان مساعد نیست. در کار همسرشان مشکلاتی پیش آمده و تقریباً تمام سرمایه شان در خطر است. گفتند که برای صحبت درباره همین مسئله تماس گرفته اند.

به خوبی می دانستم که چه شروطی دارند و درکشان می کردم. در بازار کار و سرمایه گاهی مشکلاتی پیش می آید که بسیار ناراحت کننده است. محتمل است که بی هراسی روانی و آرامش خانواده های در ارتباط را گرفتار کند.

از تماس گیرنده محترم که در آغاز خودشان را خانم اصغری معارفه کردند، درخواست کردم که آغاز کمی آب بخورند و اطمینان داشته باشند که تا هر جایی که در توانم باشد، بهترین و کاربردی ترین دادهها را در اختیاراشان می گذارم. خانم امیری تشکر کردند و گفتند که حالشان خیلی عالی شده است. درخواست کردم که اگر حالشان مساعد است مشکلشان را برای من شرح دهند.

پیمانکاری بدون قرارداد؟! عجب اشتباهی

خانم اصغری توضیح دادند که مدتی قبل تصمیم می گیرند که سرمایه شان را برای ساخت خانه هزینه کنند و ساختمانی سه طبقه بسازند. برنامه شان این بوده است که در طبقه ای ساکن شوند و دو طبقه دیگر را اجاره بدهند.

خانم اصغری توضیح دادند که می خواستند برای ایام بازنشستگی همسرشان، منبع درآمدی تشکیل شود. برای این کار از طرف یکی از آشنایان، پیمانکار ساختمانی به آن ها معارفه شده بود. آنطور که خانم اصغری می گفتند، با پیمانکار تعهد کرده بودند که بعد از اجرا نیمی از کار، هزینه و مبلغ معین شده برای ساخت خانه را به پیمانکار بپردازند.

علت این توافق اینگونه این بوده است که پیمانکار به نسبت سایر پیمانکاران مبلغ کمتری تقاضا کرده بوده است و تنها شرطی که گذاشته بود، این بوده است که مبلغ کل قرارداد بعد از اجرا پنجاه درصد از کار پرداخت شود.

به سبب هزینه کمتری که به نسبت سایر پیمانکاران دریافت می کرد، راضی شده بودند که هزینه را بعد از اجرا نیمی از کار به او بپردازند.

خانم اصغری ابراز تاسف کردند و گفتند که کاش اصلا وقت همچین چیزی را قبول نمی کردند. سپس ادامه دادند وگفتند که پیمانکار پروژه ساخت ساختمانشان، کمی بعد از گرفتن پول به یک باره کار را متوقف کرده است. سبب را که از ایشان جویا شدند، اینطور گفتند که پروژه ای جدید با درآمد اکثر گرفته اند. می خواهند آغاز آن را پیش ببرند و بعد مجدداً کار ایشان را تمام خواهند کرد.

خب این کار از عقیده قانونی و حقوقی و هم از عقیده وجدانی اصلاً پسندیده نیست. خانم امیری گفتند که الان یک ماه است که ساختمانشان نصفه کاره مانده است و پیمانکار توجهی نمی کند. از طرفی برنامه ریزی های خانواده خانم اصغری به مشکل خورده است. اینگونه برایشان فشار روحی و روانی بسیاری تشکیل شده است.

این مشکل هم حل شدنی بود!

شکایت از پیمانکار ساختمان

در این جای صحبتشان گفتم که مشکلی نیست که قابل برطرف شدن نباشد. برایشان توضیح دادم که کار پیمانکار ساختمانشان تخلف در اجرا تعهد محسوب می شود و بر ضد قرارداد پیمانکاری است. بسیار راحت می توانند بر اصل قرارداد از این پیمانکار شکوائیه کنند. برایشان توضیح دادم که با تنظیم متن شکوائیه از سازنده ساختمان به راحتی می توانند از شکایت از پیمانکار را مطرح کنید و حقوق خود را بگیرید.

خانم اصغری با همان صدای گرفته گفتند که متاسفانه با پیمانکار قراردادی امضا نکرده اند. یعنی قرارداد کتبی ندارند ولی به فرم شفاهی با هم توافق کرده اند. به سبب معارفه شدن ایشان توسط یکی از آشنایان مورد اعتمادشان و اینگونه به سبب رفتار پسندیده ای که پیمانکار در آغاز داشته است، لزومی نمی دیده اند که قرارداد بنویسند. اگرچه موارد دیگری اینگونه در این تصمیم تاثیر داشته است.

خانم اصغری می گفتند که همسرشان بیان است که لزومی نیست که برای تنظیم قرارداد هزینه پرداخت کنند و خودشان با پیمانکار به توافق می رسند.

اشکال پیمانکاری بدون قرارداد و لزوم تنظیم قرارداد

می دانستم که خانم اصغری در حال حاضر خودشان به این نتیجه رسیده اند که اشتباه کردند و لازم بوده است که حتما قرارداد تنظیم کنند. لذا، درباره این مسئله تاکید بیشتری نکردم ولی توضیح دادم که در قراردادها مخصوصاً قرارداد پیمانکاری، بخشی به عنوان تعهدات و وظیفه کارفرما و پیمانکار وجود دارد که دوجانب با توجه به این بندهای این زمینه، وظیفه به اجرا تعهدات خود هستند.

اینگونه می توانید در زمینه دیگر برای تخلف در اجرا تعهد، خسارت مشخص کنید و شخص تخلف کننده مجبور شود که خسارت بپردازد. اینگونه می توانید برای شروطی که اینگونه مشکلاتی پیش می آید آینده نگری بیشتری داشته باشید و در بخشی از قرارداد، مرجعی را برای حل اختلاف مشخص کنید که در فرم پیدایی مشکل، گرفتار پروسه طولانی دادسرا نشوید و مشکلات با سرعت بیشتری حل و فصل شود.

اگرچه که دیگر لازم به گفتن نیست که قرارداد سندی محکمی است که به راحتی ادعای شما را درباره تخلف در اجرا تعهد پیمانکار ساختمانتان مشخص می کند. برای خانم امیری گفتم همانگونه که می بینید، قرارداد بسیار لازم و لازم است. در یک قرارداد عالی همه ی احتمالات در عقیده گرفته می شود و همین مسئله، کمک بزرگی برای بررسی به حقوق شما است.

نمونه متن شکایت از پیمانکار ساختمان

خانم اصغری که مجدد برای کوتاهی شان در زمینه نگارش و تنظیم قراداد ابراز تاسف می کردند، با نگرانی پرسیدند که پس تکلیفشان چه می شود و آیا محتمل است که بدون قرارداد از پیمانکار شکایت کنند؟ یا یک نمونه شکایت از پیمانکار ساختمان برایشان تنظیم شود؟

مقدمات تنظیم متن شکوائیه از پیمانکار ساختمان در حالت شکوائیه از پیمانکار بدون قرارداد

برای خانم اصغری توضیح دادم که لازم نیست نگران باشند. با اینکه همانگونه که گفتم تنظیم قرارداد امکانات بیشتری را در اختیارشان قرار می دهد اما در شروط ایشان هم می شود از تخلف پیمانکار شکوائیه کرد. برای این کار لازم است که شما ارتباط پیمانی خود را با پیمانکار به اثبات برسانید. برای به اثبات رساندن این ارتباط کاری، می توانید روش های مختلفی را به کار ببرید.

شهادت: شما قادر هستید از کارگران دیگری که برای شما کار کرده اند یا اشخاص دیگری که در جریان پیمانکاری شما بوده اند بخواهید که گواهی بدهد تا اثبات شود که شما به عنوان کارفرما، با پیمانکار پروژه پیمان همکاری بسته اید.

پرینت حساب بانکی: با پرینت از صورت حساب بانکی خودتان و بپرینت دادهها واریز پولی که برای پیمانکار داشته اید، می توانید اثبات کنید که بین شما پیمان همکاری بوده است.

هنگامی که پیمانکاری شما با پیمانکار به ثابت شد، شما قادر هستید با تنظیم متن شکوائیه از پیمانکار شهرداری یا ساختمان از پیمانکار لغزش کار شکوائیه کنید. اگر چه لازم است لایحه غبن و آسیب پیمانکار تنظیم شود.

قانون شکایت از پیمانکار گوناگون و مورد های با اهمیت تقاضا قراردادی پیمانکاران

مواردی که در چند بند و در زمینه وظیفه و تعهدات پیمانکار، در قرارداد پیمانکاری نوشته می شود از موارد با اهمیت ادعاهای قراردادی پیمانکاران است. اینگونه وظیفه و تعهداتی که به طور معمول و بر اصل ضابطه به عهده پیمانکار است، از مواردی است که در فرم تخلف در آن ها، می توانید از پیمانکار شکوائیه کنید.

به هر حال، قرارداد پیمانکاری برای اجرا یک کار مشخص تنظیم می شود. هر شیوه خطا یا کم کاری در اجرا قرارداد، دلیلی برای فسخ یا شکوائیه از پیمانکار یا کارفرما خواهد بود.

شکایت از پیمانکار بر اصل ماده ۱ تا ۳ ضابطه آیین دادرسی مدنی اجرا می شود. بر اصل این ضابطه و ماده ها، دادگستری مرجع بررسی به شکایات است. برای بررسی به شکایات در زمینه قراردادها بایست به دادگستری مراجعه کرد و متن نمونه شکایت از پیمانکار ساختمان را عرضه داد تا به حق خواهی شما بررسی شود.

برای خانم اصغری گفتم که در متن شکواییه از پیمانکار ساختمان ( دادخواست )  بایست برای شکواییه خود عنوان «التزام به اجرا تعهد و تلافی خسارات وارده» را استفاده کنند.

ماده ۲۲۱ ضابطه مدنی اینگونه می گوید که اگر فردی تعهد به اجرا کاری بدهد یا تعهد بدهد که کاری نکند، وظیفه است به تعهد خود عمل کند.

در چه مواردی شکایت از پیمانکار بدون قرارداد یا با قرارداد

  • پیمانکار کاری را اجرا دهد که به وضوح عهد شکنی باشد و تشکیل خسارت کند.
  • پیمانکار در وقت مقرر شده کار را به اتمام نرساند.
  • پیمانکار بدون هماهنگی، کار را به شخص دیگری بسپارد.
  • پیمانکار در زمان کار، غبن و خسارت تشکیل کند.
melkbanan-ملکبانان-وکیل فرشته محمدحسینی

دریافت وکیل

بل از هر اقدامی درمورد معاملات ملکی با وکیل متخصص در امور املاک مشورت کنید.گروه وکلای ملکبانان با دارا بودن کادر متخصص و متبحر خود آماده همکاری و قبول وکالت در کلیه دعاوی ملکی هستند.ملکبانان یک مرکز تخصصی حقوق در حوزه املاک و مستغلات می باشد.در ملکبانان از گستره وسیع مباحث حقوقی، فقط بر روی مباحث حقوقی حوزه املاک و مستغلات متمرکز هستیم و به صورت تخصصی خدمات خود را ارائه می دهیم.برای دریافت مشاوره با شماره های 09128719258 و 09150806049 با ما در ارتباط باشید.