تخلیه در لغت به معنای تهی ساختن، خالی کردن و اخراج است. در ادبیات حقوقی، تخلیه به معنای پایان یافتن تصرف می باشد. درمطالب قبلی درباره شرایط صدور حکم تخلیه و اعتراض به آن توضیحاتی را بیان کردیم. در این مطلب نیز می خواهیم دستور تخلیه و تفاوت آن را با حکم تخلیه بررسی کنیم ، در ادامه با وکیل دستور تخلیه همراه باشید.

تفاوت موارد صدور دستور تخلیه و حکم تخلیه

صدور دستور تخلیه پس از انقضای مدت اجاره امکان پذیر است. اما حکم تخلیه در مواردی چون نیاز مالک یا اولاد وی به سکونت، نیاز به معاش، عدم پرداخت اجاره و یا تخلف مستاجر صادر می شود.

مدت زمان لازم برای اجرای دسـتـور تخلـیه

در صورتی که اجاره به موجب سند رسمی باشد با تقاضا از دوایر اجرای ثبت و در صورتی که سند اجاره عادی باشد. به دستور مقام قضایی تخلیه انجام می پذیرد. در هر دو حالت تخلیه ظرف مدت یک هفته صورت خواهد پذیرفت.

آیا حضور مستاجر جهت اجرای حکم تخلیه لازم است؟

خیر، دستور تخلیه حتی بدون حضور مستاجر نیز اجرا می شود و در چنین حالتی اثاثیه وی به نزدیکترین انبار عمومی منتقل می شود.

مرکز حقوقی ملکبانان_وکیل فرشته محمدحسینی

شرایط لازم برای صدور دستور تخلیه

مهم ترین شرط لازم برای صدور دستور تخلیه پایان مدت اجاره است. به علاوه اجاره نامه مذکور باید دارای شرایطی از قبیل امضای دو شاهد، تنظیم شدن در 2 نسخه و ذکر مدت قرارداد به طور دقیق باشد.

مرجع قضایی صدور دستور تخلیه

بنابر ماده 11 قانون شوراهای حل اختلاف، رسیدگی به دعوای تخلیه عین مستاجره به جز در موارد مربوط به سرقفلی و حق کسب و پیشه با شورای حل اختلاف محل وقوع ملک است.

دستور تخلیه یا حکم تخلیه، کدام یک مناسب تر است؟

فرآیند صدور دستـور تخـلیه کوتاه تر و ساده تر از صدور حکم تخلیه است. برخلاف حکم تخلیه، صدور دستـور تخلـیه بدون نیاز به تشکیل جلسه رسیدگی و شنیدن دفاعیات طرفین و تنها با درخواست از مرجع قضایی صورت می پذیرد. به علاوه اجرای این دستور نیازی به صدور اجراییه ندارد. و بعد از اینکه مالک ودیعه را به حساب دادگستری واریز کرد. دستور تخلیه توسط ضابطین دادگستری اجرا می شود. بنابراین باید زمانی به سراغ حکم تحلیه رفت که امکان صدور دستور تخلیه به دلایلی چون وجود نداشتن امضای دو شاهد در اجاره نامه یا عدم انقضای مدت آن، وجود ندارد.

دریافت وکیل

گروه وکلای ملکبانان با مدیرت وکیل فرشته محمد حسینی و سابقه درخشان و پرونده های موفق طی سال های اخیر آماده بررسی پرونده های قضایی و مشاوره های تخصصی در حوزه ی ملکی می باشد. با اعتماد به وکلای پایه یک دادگستری این موسسه می توانید از استیفای کامل حقوق قانونی خود اطمینان خاطر داشته باشید.