دستور تخلیه یکی از دعاوی است که در حال حاضر بسیار رایج می باشد و در خصوص املاکی قابل طرح است که در خصوص انها قرارداد اجاره منعقد گردیده است قراردادهای اجاره معمولاً به صورت یک معامله منعقد می گردد و دو طرف یعنی مؤجر و مستأجر آن را امضاء می نمایند.

در خیلی از موارد پس از پایان مهلت، مستأجر مورد اجاره را تخلیه می کند و هیچ مشکلی بین مؤجر و مستأجر بوجود نمی آید اما در برخی موارد مستأجر در پایان مهلت اجراه نمی تواند مورد اجاره را تخلیه کندو همین امر سبب می گردد که مؤجر دادخواست تقدیم نماید و خواستار تخلیه مورد اجاره شود.

مرجع صالح برای دستور تخلیه

مرجع صلاحیتدار برای این امر شورای حل اختلاف محل وقوع ملک می باشد با این توضیح که در این خصوص بایستی مالک یک قرادراد اجاره معتبر داشته باشد که دو شاهد ذیل آن را امضاء زده باشند.

در این صورت مالک پس از این که مؤجر از تخلیه اسمتناع می نماید معمولاً طی یک اظهارنامه به وی اخطار می نماید که نسبت به تخلیه اقدام نماید در صورتی که مستأجر علیرغم ارسال اظهارنامه از تخلیه امتناع نماید آن گاه مالک می تواند دادخواست تخلیه تقدیم شورای حل اختلاف نماید.

این دادخواست پس از ثبت به یکی از شعب شورا ارجاع خواهد شد و ابتدا از طرفین دعوت می گردد تا در جلسه دادرسی شرکت نمایند و چنانچه در جلسه مذکور به توافق برسند آنگاه بر اساس توافق عمل می گردد.

در غیر این صورت شورا رأی را صادر خواهد نمود در رأی صادره دستور تخلیه صادر می گردد و رأی مذکور علی القاعده می بایست ظرف یک هفته از زمان ابلاغ اجرا گردد.

باید توجه داشته باشید که قرارداد اجاره توسط دو شاهد امضاء می گردد امضای شهود یکی از شرایط شکلی قرارداد اجاره می باشد و مورد توجه قرار می گیرد.

عدم تبعیت از دستور تخلیه

چنانچه پس از صدور دستور تخلیه مستأجر از دستور تخلیه تبعیت و محل اجاره را تخلیه ننماید؛با استفاده از قوای قاهره دستور تخلیه اجرا می گردد بدین صورت که در صورت امتناع مستأجر نماینده شورای حل اختلاف کلانتری مربوط و نماینده دادستان در محل وقوع ملک حاضر می شوند و دستور قضایی بهمراه قفل ساز، قفل در را باز می کنند و اموال صورت برداری و سپس صورتجلسه می گردد.

در ادامه برای اموال مذکور حافض تعیین می گردد تعیین حافظ به منزله این است که دیگر مسئولیتی بر عهده مالک نمی باشد و حکم اجرا گردیده است.

به لحاظ قانونی مستأجر می تواند به حافظ مراجعه و اموال خود را تحویل بگیرد باید توجه داشته باشید که حافظ مسئولیتی در قبال آسیب دیدن اموال مستأجر ندارد مگر این که در این بازه مرتک قصور یا تقصیر شده باشد . نکته این است که هرچند مستأجر باید پس از صدور دستور تخلیه نسبت به تخلیه و تحویل کلید اقدام نماید اما ممکن است یک یا دو ماه طول بکشد تا دستور تخلیه اجرا گردد زیرا هماهنگی بین نمایندا دادستان شورای حل اختلاف و کلانتری زمانبر می باشد و همین امر روند تخلیه را طولانی تر می نماید.

واریز ودیعه به صندوق دادگستری

آنچه در خصوص دستور تخلیه حائز اهمیت می باشد این است که معمولاً در قراردادهای اجاره مبلغ تحت عنوان ودیعه از مستأجر اخذ می گردد برای صدور حکم تخلیه مؤجر باید مبلغ مذکور را به صندوق دادگستری واریز نماید تا دستور تخلیه صادر گردد.

چنانچه مؤجر ادعای مبلغی بابت حق الاجاره یا خسارت داشته باشد می تواند پس از واریز وجه به صندوق دادگستری یاد گرفته قرار تأمین خواسته نسبت به بازداشت و توقیف مبلغ اقدام نماید و چنانچه حکم نهایی به نفع مؤجر صادر گردد از محل مذکور طلب خود را برداشت نماید.

بنابراین توجه داشته باشید که مبلغ ودیعه را در زمان مناسب تهیه و آن را به صندوق دادگستری واریز نمائید و در غیر این صورت دستور تخلیه اجرا نخواهد شد.

بنابراین توجه به این نکته ضرورت دارد که اجرای دستور تخلیه امرآسانی نیست و لازم است از وکلای متخصص دادگستری در زمینه تخلیه استفاده نمائید گروه وکلای دادگستری ملکبانان متشکل از وکلای متخصصی می باشد که آمادگی پذیرش دعاوی تخلیه و به حداقل رساندن زمان تخلیه مک را دارند و تجارب ارزشمندی در این خصوص دارند.

melkbanan-ملکبانان-وکیل فرشته محمدحسینی

دریافت وکیل

قبل از هر اقدامی درمورد معاملات ملکی با وکیل متخصص در امور املاک مشورت کنید.گروه وکلای ملکبانان با دارا بودن کادر متخصص و متبحر خود آماده همکاری و قبول وکالت در کلیه دعاوی ملکی هستند.ملکبانان یک مرکز تخصصی حقوق در حوزه املاک و مستغلات می باشد.در ملکبانان از گستره وسیع مباحث حقوقی، فقط بر روی مباحث حقوقی حوزه املاک و مستغلات متمرکز هستیم و به صورت تخصصی خدمات خود را ارائه می دهیم.برای دریافت مشاوره با شماره های 09128719258 و 09150806049 با ما در ارتباط باشید.