یکی از راههای اثبات رابطه خویشاوندی صدور گواهی انحصار وراثت است ، البته تنها اثر این گواهی، اثبات خویشاوندی نیست. لذا در این مطلب که توسط وکیل متخصص انحصار وراثت تهیه و تنظیم شده است سعی بر آن شده تا نکات کاربردی در این خصوص تقدیم شما عزیزان گردد.

چه اشخاصی می توانند درخواست گواهی انحصار ورثه نمایند؟

مستفاد از ماده ۳۶۰ قانون امور حسبی اشخاص ذیل می توانند تقاضای گواهی رسمی انحصار وراثت نمایند.

  • وراث متوفی و در مورد محجورین نماینده ایشان
  • اشخاص ذینفع غیر از وراث : طلبکاران ، موصی له و تمام اشخاصی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم از ترکه ( اموال ) متوفی منتفع می شوند.

آثار گواهی انحصار وراثت

الف ) مطالبه دین از مدیون با ارائه گواهی انحصار وراثت

به این معنا که کسی که مدیون یا متصرف مال متوفی می باشد. ملزم است با ارائه گواهی انحصار وراثت به کسانی که در گواهی مذکور به عنوان ذینفع معرفی شده اند ، طلب خود را مطالبه نماید .

ب) ثبت انتقال ملک متوفی به ورثه در دفتر املاک

مستنبط از ماده ۳۷۴ قانون امور حسبی در صورتی که ورثه بخواهند ملک غیر منقولی را که به نام متوفی ثبت شده به آنها منتقل و ثبت گردد. باید تصدیق انحصار وراثت یا رونوشت گواهی شده آن را به همراه تعیین سهام هریک از وراث به اداره ثبت تسلیم نمایند .

تعیین تکلیف جنین در انحصار وراثت

از مفاد ماده ۳۶۶ قانون امور حسبی چنین استنباط می شود که : هرگاه در زمان فوت مورث جنینی وجود داشته باشد. که در صورت زنده متولد شدن از متوفی ارث می برد . تا زمان تولد وی امکان تقاضای انحصار وراثت وجود ندارد.

دادگاه صالح رسیدگی به انحصار وراثت

مرجع صلاحیت دار مطابق ماده ۹ قانون شورای حل اختلاف رسیدگی به این موضوع و صدور گواهی لازمه به عهده شورای حل اختلاف می باشد. که محل آن در آخرین محل اقامت متوفی باشد .
نکته قابل ذکر اینکه در صورتیکه متوفی در خارج از کشور اقامت دائم داشته باشد. شورای حل اختلاف تهران صالح می باشد ، خواه متوفی مالی داشته یا نداشته باشد.

شرایط لازم برای درخواست انحصار وراثت

  • درخواست کتبی به مرجع صالح
  • نام ورثه و اقامتگاه آنها
  • نام و مشخصات درخواست کننده
  • امکان اعتراض به گواهی انحصار وراثت و اشخاص دارای حق اعتراض
  • در صورتیکه نام اشخاص ذینفع به هر علت در گواهی انحصار وراثت قید نشده باشد ؛ می توانند به گواهی صادره در دادگاه حقوقی صالح اعتراض نمایند . پروسه لازم برای این امر ؛ تخصصی می باشد فلذا پیشنهاد می گردد با حضور وکیل متخصص در این امر صورت گیرد.اشخاصی که طلبکار هستند یا به علل دیگر به طور مستقیم یا غیر مستقیم ذینفع اموال متوفی هستند.

دادستان

دادستان در ۲ مورد صلاحیت اعتراض به صدور گواهی انحصار وراثت دارد.

اول : دادستان تشخیص دهد متوفی بلاوارث است و درخواست متوفی بی اساس می باشد.

دوم : در میان اشخاص ذینفع محجور یا غایب وجود داشته باشد و هنوز برایشان تعیین تکلیف نشده باشد.

وکیل انحصار وراثت

در پایان پیشنهاد می شود در امور تخصصی حقوقی از دانش و تجربه وکیل متخصص و ماهر در امر بهره مند گردید .

لذا به همین منظور شما میتوانید از طریق راه های ارتباطی معرفی شده در سایت ملکبانان با مشاورین حقوقی متخصص در امر انحصار وراثت تماس حاصل نمایید.