مال مشاع یا ملک مشاع، اموالی محسوب می شود که مالکیت آن بر عهده چندین نفر مختلف می باشد. ماده 571 قوانین مدنی کشور ایران به صورت کامل به ملک مشاع می پردازد. در این ماده زوایای مختلفی از ملک مشاع مورد بررسی قرار گرفته است. آن ملکی که از ارث یک فرد فوت شده به فرزندانش می رسد، تا قبل از زمان انحصار ورثه و مشخص نشدن مقدار ارث هر فرد، مالکیت تمامی افراد نسبت به ملک موردنظر مشاع است. بنابراین فرزندان فرد فوت شده باید توجه داشته باشند تا در صورت عدم رعایت حقوق ملک مشاع، امکان شکایت از آن ها وجود خواهد داشت.

آیا تصرف در ملک مشاع از سوی مالکین وجود دارد؟

در ماده 581 قانون مدنی کل کشور ذکر شده است که هیچ یک از مالکین در صورتی که اجازه یا توافق نامه ای را نداشته باشند، امکان استفاده مادی از ملک مشاع را نخواهند داشت. با این وجود در عمل بسیاری از صاحبین ملک مشاع اقدام به تصرف مادی می کنند که از سوی قانون بررسی می شود. در چنین شرایطی راه های مختلفی برای جلوگیری از تصرف در ملک مشاع وجود دارد. با این حال درخواست پلمپ ملک مشاع به عنوان یکی از راهکار های ایده آل برای جلوگیری از تصرف در ملک مشاع به شمار می رود. در خواست فرد باید در دادگاه ثبت شده و مورد بررسی قرار بگیرد.

برای درخواست پلمپ ملک مشاع چه دعوایی را در دادگاه مطرح کنیم؟

با مشاوره گرفتن از مراکز مشاوره حقوقی می توان راهکار های مختلفی را برای مطرح کردن درخواست پلمپ ملک مشاع مطرح کرد. با این حال باید بدانید که ارائه دعوای خلع ید می تواند شما را در این مسیر کمک بسیار بزرگی کند. خلع ید به دعوایی گفته می شود که در آن یک فرد به تصرف یک مال غیرمنقول پرداخته باشد. در دعوای خلع ید هر یک از شرکای ملک مشاع می توانند به مطرح کردن درخواست پلمپ ملک مشاع بپردازند. توجه داشته باشید که مطرح کردن این دعوا هنگامی تاثیرگذار خواهد بود که بدون اجازه مالکین تصرفی در ملک مشاع صورت گرفته باشد. تنها در این صورت امکان استفاده از طرح دعوای خلع ید وجود خواهد داشت.

توجه داشته باشید که خلع ید تنها مربوط به اموال غیرمنقولی همچون زمین، چاه، آپارتمان، باغ و … می شود. خودرو رایانه و … جزو این اموال نمی شوند و نمی توان از دعوای خلع ید برای آن ها استفاده کرد. همچنین مطابق با قانون مدنی، هر یک از مالکین ملک مشاع می توانند به مطرح کردن درخواست پلمپ ملک مشاع بپردازند. این مسئله بدین معناست که امکان شکایت کردن از فردی که به تصرف مال پرداخته از سوی هر یک از مالکین وجود دارد.

melkbanan-ملکبانان-وکیل فرشته محمدحسینی

رسیدگی به پلمپ ملک مشاع در دادگاه

همان طور که گفته شد، پلمپ ملک مشاع به عنوان یکی از پرونده های متداول در دادگاه های کل کشور ایران به شمار می رود. توجه داشته باشید که ملک مشاع تنها مربوط به اموالی نمی شود که دارای چند صاحب مختلف هستند. در برخی از شرایط با فوت شدن یک فرد ممکن است اموال او مانند ملک و زمین به افراد دیگری انتقال یابد. با وجود این شرایط تا زمانی که سهم الارث هر یک از این افراد مشخص نشده باشد، مالکیت آن ها نسبت به ملک موردنظر مشاع است. در چنین شرایطی امکان مطرح کردن درخواست پلمپ ملک مشاع از سوی این دسته از افراد نیز امکان پذیر خواهد بود. دادگاه در چنین شرایطی اسناد و مدارک ارائه شده از سوی مالکین را به صورت کامل بررسی قرار می دهد. توجه داشته باشید که تصرف فرد موردنظر باید به صورت مادی باشد. در این صورت فرد موردنظر در دادگاه محاکمه خواهد شد و پلمپ ملک مشاع از سوی دادگاه تایید می شود.

توجه داشته باشید که ارائه مدارک و اسناد کافی به دادگاه در روند بهتر پلمپ ملک مشاع تاثیر مستقیمی را دارد. در همین راستا پیشنهاد می کنیم تا برای رسیدگی هر چه زودتر به این دسته از پرونده ها، اسناد و مدارک محکمی را جمع آوری کنید.

دریافت مشاوره ملکی

قبل از هر اقدامی درمورد معاملات ملکی با وکیل متخصص در امور املاک مشورت کنید.گروه وکلای ملکبانان با مدیریت وکیل فرشته محمد حسینی، با دارا بودن کادر متخصص و متبحر خود آماده همکاری و قبول وکالت در کلیه دعاوی ملکی هستند.ملکبانان یک مرکز تخصصی حقوق در حوزه املاک و مستغلات می باشد.در ملکبانان از گستره وسیع مباحث حقوقی، فقط بر روی مباحث حقوقی حوزه املاک و مستغلات متمرکز هستیم و به صورت تخصصی خدمات خود را ارائه می دهیم.
برای دریافت مشاوره با شماره های 09128719258 و 09150806049 با ما در ارتباط باشید.