متقاضیان برای دریافت استعلام چک ها و اعتبار سنجی دارندگان این دسته چک ها از سه روش می توانند استفاده کنند که به ترتیب شامل استعلام از طریق پیامک ، از طریق سامانه مربوطه و در نهایت از طریق دانلود و نصب اپلیکیشن مربوط به این سامانه با نام ساد 24 می باشد که در هیچ یک از این روش ها کد ملی استعلام کننده مورد نیاز نمی باشد.


بانک مرکزی به منظور جلوگیری از کلاهبرداری و سوء استفاده افراد سود جو در معاملاتی که با استفاده از دسته چک ها انجام می شوند، اقدام به طراحی و ارائه سامانه استعلام دسته چک ها و اعتبار سنجی دارندگان چک ها به جهت اطلاع پیدا کردن از وضعیت خوش حسابی آن ها با نام سامانه استعلام چک صیاد کرده است. 

در واقع این سامانه با متمرکز سازی تمامی درخواست دسته چک های متقاضیان شرایطی را فراهم کرده است تا این افراد به راحتی و با استفاده از این سامانه بتوانند به استعلام اعتبار چک ها و خوش حسابی دارنده آن ها پرداخته و از اقدامات احتمالی کلاهبرداران جهت صدور چک های بی اعتبار جلوگیری کنند و به این صورت امنیت معاملات خود را به نوعی تضمین کنند.

متقاضیان برای ورود به سامانه مذکوراز سه روش می توانند اقدام کنند که شامل ورود از طریق پیامک ، از طریق سایت اصلی سامانه و در نهایت با استفاده از دانلود و نصب اپلیکیشن مربوط به این سامانه به نام ساد 24 هستند که در ادامه به ارائه مطالبی در رابطه با توضیح هر یک از این روش ها پرداخته شده است.

ملکبانان یک مرکز تخصصی حقوق در حوزه املاک و مستغلات می باشد.در ملکبانان از گستره وسیع مباحث حقوقی، فقط بر روی مباحث حقوقی حوزه املاک و مستغلات متمرکز هستیم و به صورت تخصصی خدمات خود را ارائه می دهیم.

استعلام چک با کد ملی از طریق پیامک

یکی از پر استفاده ترین روش های دریافت استعلام چک، از طریق تلفن همراه و ارسال کد 16 رقمی موجود بر روی چک به سر شماره 701701 می باشد  پس از انجام این کار، یک گزارش استعلام چک مورد نظر برای فرد ارسال می گردد که در آن وضعیت اعتبار چک، عدم مفقودی و دزدی نبودن آن ، برگشت نخوردن چک و سایر موارد از این دست قرار داده شده است.

لازم به ذکر است که نحوه گزارش دهی و وضعیت چک مربوطه با استفاده از رنگ های سفید ، زرد ، نارنجی ، قهوه ای و قرمز مشخص می شود که به ترتیب رنگ سفید بهترین وضعیت اعتباری چک و دارنده آن و رنگ قرمز ضعبف ترین عملکرد آن ها را نشان می دهد.

بر خلاف تصور غالبی که در جامعه در مورد استعلام چک با کد ملی از طریق پیامک شکل گرفته، استعلام چک از طریق پیامک، نیازی به اطلاعات مربوط به کد ملی متقاضی نداشته و استعلام کننده می تواند بدون نیاز به وارد کردن اطلاعات مربوط به کد ملی خود، اعتبار چک مورد نظر خود را استعلام نماید.

استعلام چک با کد ملی از طریق سایت صیاد

روش دیگری که برای استعلام اینترنتی چک صیاد وجود دارد مراجعه به صفحه اصلی سامانه صیاد در سایت بانک مرکزی به نشانی cbi.ir و وارد کردن کد 16 رقمی موجود بر روی چک جهت استعلام گیری آن. مراحل انجام این کار عبارت است از :

لازم به ذکر است که در روش استعلام چک از طریق سایت ذکر شده، بر خلاف آنچه در جامعه رایج گردیده، متقاضی استعلام ملزم به وارد کردن اطلاعات مربوط به کد ملی خود نبوده و استعلام چک از طریق سامانه مذکور، بدون نیاز به وارد کردن کد ملی متقاضی استعلام امکان پذیر می باشد.

1. ورود به سایت بانک مرکزی به نشانی cbi.ir رفته و بر روی لینک ورود به صفحه سایت بانک مرکزی کلیک کنید. 

2. در صفحه باز شده روی گزینه ” نظام های پرداخت و زیر ساخت ” که با کادر قرمز در نوار منو بالای صفحه مشخص شده است کلیک کنید.

3. در سمت چپ صفحه باز شده روی گزینه “ استعلام وضعیت اعتباری چک ” که با کادر قرمز رنگ مشخص شده است کلیک کنید

4.  در نهایت وارد صفحه استعلام چک شده که باید کد 16 رقمی روی چک خود را وارد کنید تا به این ترتیب گزارش استعلام وضعیت اعتبار چک مورد نظر را بدون نیاز به کد ملی دریافت کنید.

melkbanan-ملکبانان-وکیل فرشته محمدحسینی

استعلام چک با کد ملی از طریق اپلیکیشن ساد 24

روش سوم استعلام چک استفاده از اپلیکیشن ساد 24 می باشد که برای این کار لازم است تا کاربر، اقدام به دانلود و نصب این نرم افزار بر روی تلفن همراه خود کرده و سپس با استفاده از اسکن کد QR گزارش استعلام چک خود را دریافت نماید . با استفاده از این نرم افزار، تمامی کاربران،قادر به استعلام گیری چک خود در هر ساعت از شبانه روز می باشند . لازم به ذکر است که این اپلیکیشن برای هر دو سیستم عامل های اندروید و ios موجود می باشد .

دریافت وکیل

قبل از هر اقدامی درمورد معاملات ملکی با وکیل متخصص در امور املاک مشورت کنید.گروه وکلای ملکبانان با دارا بودن کادر متخصص و متبحر خود آماده همکاری و قبول وکالت در کلیه دعاوی ملکی هستند.ملکبانان یک مرکز تخصصی حقوق در حوزه املاک و مستغلات می باشد.در ملکبانان از گستره وسیع مباحث حقوقی، فقط بر روی مباحث حقوقی حوزه املاک و مستغلات متمرکز هستیم و به صورت تخصصی خدمات خود را ارائه می دهیم.
برای دریافت مشاوره با شماره های 09128719258 و 09150806049 با ما در ارتباط باشید.