امروزه روز با گسترده شدن روابط انسانی و پدید آمدن انواع روابط حقوقی، اختلافات بیشتری نیز میان افراد شکل گرفته که در نتیجه آن پرونده‌های حقوقی و مراجعه افراد به دادگستری جهت حل‌وفصل اختلافات نیز بیشتر شده است. در این میان سابقاً  افراد ترجیح می‌دادند که در صورت شکل‌گیری پرونده حقوقی در دادگستری و شروع رسیدگی به آن، تمام امور را شخصاً به دست گرفته و از انتخاب وکیل اجتناب نمایند. در واقع این تصور در میان افراد جا افتاده بود که آن‌ها بدون نیاز به وکیل دادگستری در پرونده موفق خواهند شد. تبعات منفی مختلفی که این انتخاب داشت، افراد را هرچه بیشتر به سمت انتخاب وکیل دادگستری جهت انجام پرونده‌های حقوقی سوق داد.

 در واقع از آن‌جایی‌که مباحث حقوقی بسیار گسترده و تخصصی هستند و حتی در برخی موارد درک اصطلاحات حقوقی نیز به مراتب سخت می‌باشد، اقدام شخصی افراد در پرونده‌های حقوقی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. همان‌طورکه هیچ بیماری برای خود نسخه نمی‌نویسد و به طور حتم از تخصص یک پزشک بهره می‌گیرد!

بنابراین بهتر است با سپردن امور حقوقی به وکلا ریسک شکست در پرونده‌ها را تا حد بسیار زیادی پایین بیاوریم.

حال سوالی که پیش می‌آید این است که آیا در تمامی موضوعات حقوقی می‌توانیم به هر وکیلی مراجعه نماییم؟

ما در این مطلب در صدد هستیم تا راهنمای شما برای انتخاب بهترین وکیل در امور ملکی باشیم. همراه ما باشید!

برای معاملات و دعاوی ملکی خود وکیل متخصص ملکی انتخاب کنید!

تمامی افرادی که به حرفه وکالت مشغول می‌شوند، عموماً در تمامی مباحث حقوقی و کیفری اطلاعات نسبی داشته و قادر هستند در تمامی زمینه‌ها نیز به فعالیت بپردازند. این امر درحالی است که امروزه رویکرد بسیاری از مشاغل به سمت تخصصی شدن افراد در یک موضوع خاص در آن زمینه پیش رفته که امری مطلوب نیز می‌باشد و افراد گواهی تخصصی نیز دریافت می‌نمایند. به عنوان مثال تمامی پزشکان فارغ از تخصص، توانایی علمی و عملی جهت رفع مشکل شما را داشته درحالی‌که شما برای جراحی زیبایی مسلماً پزشکی را انتخاب می‌کنید که علاوه بر توانایی عمومی در عمل جراحی زیبایی متخصص نیز باشد.

وکالت نیز از این موضوع مستثنی نبوده و هر چند در کشور ما پروانه وکالت تخصصی تاکنون صادر نشده است و سرعت تخصصی شدن وکلا نیز کندتر از سایر مشاغل بوده است، لکن بسیاری از وکلا امروزه پس از کسب توانایی‌های لازم در عموم موضوعات حقوقی صرفاً در برخی موضوعات خاص متخصص می‌شوند. این تخصص ناشی از قبول و انجام پرونده‌های حقوقی زیاد در آن موضوع خاص و دست‌یابی به برخی راهکارها و تجربه‌های غنی در آن زمینه می‌باشد.

یکی از موضوعاتی که تخصص در آن ضروری می‌باشد، معاملات و دعاوی ملکی است که پیچیدگی بسیار زیاد این موضوعات و تنوع قوانین و رویه های قضایی موجود در کشور، وکیلی را می‌طلبد که به تمامی قوانین و راهکارها مسلط بوده و در این زمینه نتایج درخشانی نیز کسب نموده باشد و مطمئناً یک فرد عادی بدون مشورت یک وکیل متخصص در این زمینه در انعقاد قرارداد و در مرحله بعد در پیگیری امور حقوقی پرونده دچار مشکلات و مسائلی خواهد شد که می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد. بنابراین سپردن امور به یک وکیل متخصص نگرانی شما را تا حد بسیار زیادی کم خواهد کرد.

وکیل متخصص ملکی

به طور کلی دعاوی ملکی مجموعه‌ای از دعاوی حقوی، کیفری و ثبتی در خصوص اموال غیرمنقول (اموالی که قابل جابه‌جایی نیستند نظیر زمین، ملک و ..) می‌باشد و وکیل متخصص در این زمینه در واقع با دانش حقوقی و با قبول و انجام پرونده‌های مختلف در این زمینه و آشنایی کامل با موضوعات و قوانین موجود در این حوزه به توانایی نسبتاً مطلوبی نسبت به سایر وکلا جهت موفقیت در پرونده‌های ملکی دست یافته است.

البته چنین نیست که وکلای متخصص در امور ملکی صرفاً در پرونده‌های حقوقی اعلام وکالت نمایند بلکه در زمان انعقاد یک قرارداد ملکی که با پیچیدگی‌های زیادی نیز همراه است، می‌توان از تخصص این وکلا بهره گرفت.

بنابراین همانطور که اشاره کردیم، در انتخاب یک وکیل متخصص امور ملکی توجه به دو نکته از اهمیت زیادی برخوردار است:

وکیل ملکی همانند تمامی وکلا و دانش‌آموختگان حقوقی لازم است دانش حقوقی لازم برای رسیدگی به امور حقوقی را داشته باشد و در کنار کسب دانش، تجربه و عملکرد درخشانی در پرونده‌های ملکی کسب نموده باشد.

هرچند تخصصی شدن وکالت امری مطلوب و مثمر ثمر خواهد بود لکن در کشور ما تاکنون پروانه تخصصی به وکلا داده نشده و براین اساس عنوان متخصص در یک حوزه عموماً از القابی است که خود وکلا با توجه به کثرت پرونده‌های خود در یک موضوع خاص و کسب تجربه در آن زمینه به خود نسبت می‌دهند و بنابراین امکان راستی‌آزمایی آن از طریق نهاد خاصی وجود ندارد. نبابراین لازم است در انتخاب یک وکیل متخصص این نکته را هم در نظر داشته باشیم.

نتیجه‌گیری

با جمع‌بندی مطالبی که ارائه نمودیم، این امر مسلم شد که امروزه با توجه به گستردگی معاملات ملکی و کثرت قوانین و مقررات در این زمینه، نیاز به حضور وکلا و مشاورین حقوقی ملکی از ضروریات انجام هرگونه معامله و انعقاد قرارداد می‌باشد و در صورت مراجعه به دادگاه سپردن امور به وکلای متخصص ملکی که در تعقیب و پیگیری تخصص و تبحر ویژه دارند و تکیه به تخصص آن‌ها موجب بالارفتن احتمال موفقیت در پرونده‌های حقوقی می‌گردد.

از آن جایی که دسترسی و انتخاب وکلای متخصص در هر زمینه‌ای به ویژه وکلای متخصص در زمینه املاک آسان نبوده و همین انتخاب اشتباه می‌تواند لطمات زیادی به شما وارد کند و همان‌طور که اشاره کردیم امکان راستی‌آزمایی وکلا در زمینه‌های اعلام تخصص نیز عملاً امکان‌پذیر نمی‌باشد، بنابراین بهتر است وکلای متخصص را از مجموعه‌هایی که در یک زمینه خاص با وکلای متخصص در آن زمینه همکاری می‌نمایند، انتخاب نمایید.

مجموعه حقوقی ملکبانان متشکل از وکلای زبده و متخصص در امور ملکی آماده ارائه خدمات مختلف در امور ملکی از جمله تنظیم و ارائه مشاوره در زمینه انعقاد قراردادهای ملکی و تعقیب و پیگیری دعاوی ملکی در محاکم دادگستری به شما می‌باشد تا بهترین نتیجه برای شما حاصل گردد.