قرارداد اجاره یکی از مهمترین قراردادهایی هست که در دنیای حقوق وجود دارد. ملک تجاری که به فردی اجاره داده میشود در انتهای آن با وجود برخی شرایط برای مستاجر امتیازاتی به وجود می آورد.

دعوای اصلی مالکان و مستاجران بر سر همین امتیازاتی هست که ما به نام سرقفلی یا حق کسب و پیشه تجارت آنرا می شناسیم.

زیرا موجر که مالک زمین است نمیخواهد امتیازی از آن ملک را به مستاجر خود بدهد تا اختیارات وی محدود شود. از طرفی هم مستاجر برای آن ملک و شناخته شدن آن زحمت های بسیاری کشیده است که اگر این امتیازات شامل او نشود گویا حقی از آن تضییع گشته است.

بر همین اساس ما شاهد دعاوی بسیاری هستیم که مالکان یا مستاجران نزد مراجع قضایی مطرح نموده اند. پیروزی در این دعاوی دارای اهمیت بسیار زیادی برای هر دو طرف دعوا است و ممکن است رای صادره از دادگاه بار مالی زیادی به سود یا ضرر آنها داشته باشد.

سرقفلی چیست؟

برخی از افراد ممکن است که حق سرقفلی را با حق کسب پیشه و تجارت اشتباه کنند در حالی این دو مفهومی کاملا با یکدیگر متفاوت هستند و ما در ادامه به بیان مفهوم و ویژگی های منحصر به فرد سرقفلی خواهیم پرداخت.

اصطلاح سرقفلی برای اولین بار در ماده ۶ قانون تنظیم روابط موجر و مستاجر مصوب ۱۳۷۶ به کار برده شد که در آن مقرر میکرد، مالکی که ملک تجاری خود را دیگری اجاره میدهد میتواند در ابتدا مبلغی تحت عنوان سرقفلی از وی دریافت نماید.

پس با این توضیح حق سرقفلی یک حق اعتباری بر ملک میباشد که جدای از حق مالکیت است. در ماده ۷ قانون فوق الذکر نیز قانونگذار مقرر میکند که: تا زمانی عین مستاجره(ملک مورد اجاره) در تصرف مستاجر باشد، مالک آن نه میتواند مبلغی برای افزایش اجاره بها تعیین کند و نه میتواند تخلیه ملک را بخواهد. بر این اساس حتی پس از پایان مدت اجاره تصرف مستاجر ادامه دارد و مالک حق اجاره دادن ملک به دیگری را نخواهد داشت.

مرکز حقوقی ملکبانان_وکیل فرشته محمدحسینی

بر اساس همین موضوع مستاجر میتواند برای چشم پوشی از حقی که بر اساس نص صریح قانون برای او وجود دارد مبلغی را به عنوان سرقفلی از شخص موجر یا مستاجری دیگر دریافت نماید و نحوه محاسبه قیمت آن با مبلغ اجاره و ودیعه متفاوت است.

از آنجایی که چندین سال از زمان تصویب این قانون گذشته و همچنین از پیچیدگی خاصی برخوردار است بهترین راه حل برای مشکلاتی که در این زمینه به وجود می آید مشاوره حقوقی سرقفلی با وکیل ملکی است که به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت میکند.

چرا باید با وکیل متخصص مشورت کنیم؟

تفسیر قواعد و قوانین حقوقی از جمله مسائلی هست که اگر تخصص لازم را نسبت به آن حوزه نداشته باشید امکان انجام کاری وجود نخواهد داشت.

وکلای پایه یک دادگستری با دانشی که نسبت به قوانین و مقررات دارند بهترین اشخاص برای تعبیر و تفسیر قوانین و مقررات هستند. این دانش به خصوص در زمینه این دسته از قوانین بسیار حائز اهمیت است چرا که قوانین مربوط به تنظیم روابط موجر و مستاجر از پیچیده ترین موضوعات حقوق هستند. تجربه وکیل نکته دیگری هست که اهمیت مشورت گرفتن از وی را بیش از پیش نمایان میسازد.

زیرا مسیر های قضایی در این چنین مسائل بسیار زمان بر است و اگر تجربه کافی وجود نداشته باشد میتواند وقت و هزینه زیادی را بدون به دست آوردن نتیجه به افراد تحمیل کند.

پس دریافت مشاوره حقوقی ملکی از وکلای مجرب و متخصص میتواند تاثیر بسزایی در نتیجه حاصله از دادگاه داشته باشد. البته توجه داشته باشید وکلایی که با موکلین خود بر اساس صداقت رفتار میکنند رسیدن به هیچ نتیجه ای را تضمین نخواهند کرد.

زیرا نتیجه در اثر صدور رای از سوی قاضی مشخص خواهد شد و وکیل هیگونه دخالتی نمیتواند در آن داشته باشد و تنها چیزی که میتواند از سوی وکیل تضمین شود این است که برای دستیابی به اهداف موکلین خود از هیچگونه تلاشی دریغ نکند.

دریافت مشاوره حقوقی

گروه وکلای ملکبانان با مدیرت وکیل فرشته محمد حسینی و سابقه درخشان و پرونده های موفق طی سال های اخیر آماده بررسی پرونده های قضایی و مشاوره های تخصصی در حوزه ی ملکی می باشد. با اعتماد به وکلای پایه یک دادگستری این موسسه می توانید از استیفای کامل حقوق قانونی خود اطمینان خاطر داشته باشید.