تصرف عدوانی به معنای تصرف مال غیرمنقول دیگری با توسل به زور می باشد. این نوع از تصرف ممکن است حقوقی و یا کیفری باشد و بر همین اساس ممکن است در صلاحیت دادگاه حقوقی و یا کیفری، جهت طرح دعوی، قرار گیرد. در صورت نیاز به وکیل تصرف عدوانی در مشهد، می توانید با وکلا و مشاورین مرکز حقوقی ملکبانان، با مدیریت وکیل فرشته محمد حسینی ارتباط برقرار کنید.

این مرکز حقوقی طی سال ها وکالت تخصصی در زمینه ی ملکی، کاملا با فرآیند دعاوی مربوط به تصرف عدوانی و آثار حقوقی و کیفری پس از آن آشنا بوده و به شما کمک می کند تا در کوتاه ترین زمان ممکن و با حداقل خسارت وارده در دعوای خود پیروز شوید.

تصرف عدوانی چیست؟

بر اساس قوانین ملکی ایران، اگر شخصی عمدا اموال و دارایی فرد دیگری را بدون رضایت او و با قهر و غلبه، تصرف کند، تصرف عدوانی اتفاق افتاده است. برای مثال‌ تصور کنید که شما مالک یک واحد آپارتمان هستید و یا اینکه به عنوان مستاجر در آن ساکن هستید. پس از مدتی یک فرد دیگر مدعی می شود که مالک این آپارتمان است و یا اینکه حق اجاره ی این واحد آپارتمان را دارد؛ این عمل در قانون تصرف عدوانی نام دارد.

مطابق با ماده ی ۳۰ قانون مدنی “هر مالکی نسبت به مایملک خود حق همه گونه تصرف و انتفاع دارد مگر در مواردی که قانون استثناء کرده باشد”. و مطابق ماده ۳۱ قانون مدنی ”هیچ مالی را از تصرف صاحب آن نمی توان بیرون آورد مگر به حکم قانون” و در نهایت ماده ی ۳۵ این قانون در این زمینه می گوید: ” تصرف به عنوان مالکیت، دلیل مالکیت است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود”.

شرایط تحقق تصرف عدوانی

برای تحقق تصرف عدوانی شرایط زیر متصور است:

• موضوع مورد اختلاف و تصرف باید یک مال غیر منقول (ملک یا زمین) باشد.

• تصرف باید عدوانی باشد یعنی با غلبه و زور صورت بگیرد.

• خواهان دعوی باید دارای سابقه تصرف باشد. مبنای این سابقه بر اساس عرف تعیین می شود و می تواند کوتاه و یا بلند مدت باشد.

• خوانده دعوی باید فاقد سابقه ی تصرف باشد.

وکیل دعوای تصرف عدوانی در مشهد_وکیل فرشته محمد حسینی

انواع دعوای تصرف عدوانی

حالا که به معنای تصرف عدوانی پی بردیم، باید بدانیم که این دعوا دارای انواع مختلفی بوده و شرایط تحقق هر یک از آنها نیازمند وجود یک سری شرایط خاص می باشد که در ادامه به آنها می پردازیم. بر اساس قوانین کشور ما، انواع دعوای تصرف عدوانی عبارتند از تصرف عدوانی حقوقی و تصرف عدوانی کیفری.

دعوای تصرف عدوانی حقوقی

مرجع صالح در این نوع از دعوا، دادگاه عمومی می باشد. در صورتی که دعوای حقوقی به موجب دادخواست طرح شود، در انتها تنها رایی مبنی بر رفع تصرف صادر خواهد شد. در واقع در این دعوا مجازاتی برای متصرف در نظر گرفته نمی شود.

دعوای تصرف عدوانی کیفری

مرجع صالح برای این دعوا دادگاه کیفری دو می باشد و پس از طرح شکواییه‌ ی تصرف عدوانی علیه متصرف می باشد. درصورت اثبات اتهام برای متصرف، علاوه بر رفع تصرف و اعاده به وضع به حالت سابق مجازات نیز در نظر گرفته می شود.

تفاوت تصرف عدوانی با دعوای خلع ید

گاهی اوقات تشابه تصرف عدوانی با دعوای خلع ید، دردسرساز شده و منجر به اشتباه در ثبت دادخواست می شود. هردوی این دعاوی مربوط به اموال غیرمنقول می باشند و در هردوی آنها، این اموال به صورت غیر قانونی به تصرف فرد غاصب در آمده اند.

اما با وجود این شباهت ها، دارای یک سری تفاوت هایی هستند که شاید در عمل، تمییز آنها از یکدیگر کمی دشوار به نظر برسد. مشاوره و راهنمایی از یک وکیل تصرف عدوانی در مشهد به شما کمک می کند تا از این اشتباهات در امان باشید و در پرونده ی خود به نتیجه ی مطلوب تری دست پیدا کنید.

مرکز حقوقی ملکبانان با مدیریت وکیل فرشته محمد حسینی

موارد زیر برخی از مهم ترین تفاوت های این دو دعوی می باشند:

• در خلع ید خواهان باید تنها دارای سند مالکیت باشد؛ اما در تصرف عدوانی، حتی اگر خواهان دارای مالکیت منافع باشد هم می‌تواند برای طرح دعوا اقدام کند.

• از آنجایی که دعوای خلع ید، مالی و تصرف عدوانی غیرمالی است؛ هزینه دادرسی تصرف عدوانی برای همه یکسان و برای خلع ید با توجه به ارزش مال موردنظر، متفاوت است.

• حکم تصرف عدوانی برای اجرا شدن، برخلاف خلع ید، نیازی به قطعی شدن ندارد.

• تصرف عدوانی قابل طرح در دادگاه حقوقی و کیفری می باشد درحالیکه خلع ید تنها از طریق دادگاه حقوقی قابل‌طرح است.

• در طرح دعوای تصرف عدوانی نیاز بر خلاف خلع ید، نیازی به رعایت تشریفات آیین دادرسی مدنی نیست.

دریافت مشاوره حقوقی تصرف عدوانی

حالا که به طور کامل با دعوای تصرف عدوانی و شرایط لازم برای طرح آن پرداختیم، دانستیم که دعوای مذکور اغلب با خلع ید اشتباه گرفته می­ شود و در چنین شرایطی دادگاه با رد درخواست به این دعوا خاتمه می­ دهد.

بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم تا برای موفقیت بیشتر در طرح دعوای تصرف عدوانی حتما با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید.

مرکز حقوقی ملکبانان با مدیریت وکیل فرشته محمد حسینی و همکاری حاذق ترین وکلای ملکی مشهد، می­تواند شما عزیزان را برای طرح چنین دعوایی راهنمایی کند. جهت مشاوره حقوقی و کسب اطلاعات بیشتر، از طریق شماره‌های 09128719258 و 09150806049 ، با ما تماس حاصل کنید.