مطابق با قوانین ارث در قانون مدنی، اموال به جا مانده از هر شخص، پس از فوت او، تحت عنوان سهم الاث به ورثه او تعلق می‌گیرد. در این مطلب از مرکز حقوقی ملکبانان، قصد داریم تا در مورد فرایند خرید و فروش ملک ورثه‌ای، توضیح دهیم. در صورت نیاز به سب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با کارشناسان مرکز حقوقی ملکبانان با مدیریت وکیل فرشته محمد حسینی در ارتباط باشید.

ملک ورثه ای چیست؟

اگر شخصی دارای ملکی باشد، پس از فوت، تمامی اموالش از جمله ملک، به وراث او می‌رسد؛ که این ملک ملک ورثه‌ای یا موروثی نامیده می‌شود. زمانی که متوفی بیش از یک وارث داشته باشد، وراث نسبت به اموال به جای مانده از فرد فوت شده مالکیت مشاع پیدا میکنند.

بنابراین در این مقاله قصد داریم تا در مورد شرایط و فرایند فروش ملک موروثی؛ از جمله شرایط حقوقی این معامله، مدارک مورد نیاز و تاثیر رضایت وراث در این معامله، صحبت کنیم.

شرایط خرید و فروش ملک موروثی

برای عامله ملک ورثه‌ای یک سری شرایط مورد نیاز است که در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت:

• اولین شرط از شروط معامله ملک موروثی، این است که هر کس تنها حق فروش سهم خود را دارد و نسبت به کل ملک این حق را ندارد. اگر ورثه قصد فروش کل ملک را داشته باشند رضایت تمامی وراث، دادستان و قیم (در صورت وجود ورثه ی محجور) مورد نیاز است.

• شرط دیگر این است که طرفین این معامله باید دارای اهلیت قانونی جهت انجام معامله باشند.

• خرید ملک ورثه‌ای باید مشروع بوده و موضوع معامله و خرید و فروش آن مشخص باشد.

• جهت انتقال سند رسمی ملک به خریدار، ورثه باید گواهی انحصار وراثت اخذ کرده، مالیات بر ارث را پرداخت و گواهی پایان کار دریافت کنند. همچنین باید نسبت به پرداخت عوارض شهرداری اقدام نمایند.

مراحل خرید و فروش ملک ورثه‌ای توسط وکیل در مشهد

یک وکیل آگاه ملکی، با بهره‌گیری از دانش و تجربیات خود، می تواند به بهترین شکل از حق شما دفاع کند. همچنین انتخاب یک وکیل ملکی متخصص در مشهد این مسیر را برای شما تسهیل می کند. در ادامه به تشریح مراحل خرید و فروش ملک ورثه ای نی پردازیم:

اخذ گواهی انحصار وراثت

در اولین قدم جهت خرید و فروش ملک ورثه‌ای، تهیه گواهی انحصار وراثت می‌باشد. جهت دریافت این گواهی نیاز به یک سری مدارک از جمله مدارک شناسایی وراث، استشهادیه محلی و صیت‌نامه (درصورت وجود) می باشد. پس از ارائه مدارک لازم گواهی توسط شورای حل اختلاف آخرین محل سکونت متوفی صادر خواهد شد.

بررسی فرآیند خرید و فروش ملک ورثه ای در مشهد|ملکبانان

پرداخت مالیات بر ارث

مرحله بعد پس از دریافت گواهی انحصار وراثت، پرداخت مالیات بر ارث به اداره ارایی می‌باشد. جهت پرداخت این مالیات باید همراه با مدارک لازم به اداره دارایی مراجعه و نسبت به پرداخت مالیات اقدام کرد.

تعیین قیمت ملک ورثه‌ای

تعیین قیمت ملک موروثی توسط کارشناس رسمی دادگستری صورت می‌گیرد. در این مرحله باید به یکی از دفاتر کارشناسی رسمی دادگستری مراجعه شود و پس از ارائه مدارک لازم درخواست کارشناسی داده شود.

تنظیم قرارداد

پس از طی باقی مراحل نوبت به تنظیم قرارداد خرید و فروش می‌رسد. بعد از تعیین قیمت ملک می‌توان قرارداد خرید و فروش را همراه با ذکر مشخصات ملک، طرفین معامله، قیمت، نحوه پرداخت و سایر شرایط معامله تنظیم کرد.

انتقال سند ملک ورثه ای

پس از اینکه قرارداد تنظیم شد، جهت ثبت آن باید به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه شود. در این مرحله پس از ارائه مدارک لازم، ملک به نام خریدار منتقل می‌شود.

مرکز حقوقی ملکبانان در مشهد، با مدیریت وکیل فرشته محمد حسینی، بر روند پرونده‌های ملکی مسلط است. جهت دریافت خدمات مشاوره ای و کسب اطلاعات بیشتر، باما در تماس باشید.

مدارک لازم جهت خرید و فروش ملک ورثه‌ای

در قسمت قبل در خصوص مراحل رید و فروش ملک ورثه‌ای توضیح دادیم و دانستیم که خریدار و فروشنده چه اقداماتی را باید در این زمینه انجام دهند. در این مرحله‌ای قصد داریم درباره مدارک مورد نیاز برای این امر صحبت کنیم. این مدارک شامل موارد زیر می‌باشند:

• مدارک هویتی طرفین معامله
• گواهی انحصار وراثت
• سند ملک موروثی
• اجازه دادستان مبنی بر فروش سهم الاث ورثه محجور و حکم قیمومیت قیم (در صورت وجود ورثه ی محجور)

مرکز حقوقی ملکبانان با مدیریت وکیل فرشته محمد حسینی

خرید ملک ورثه‌ای توسط یکی از وراث

یکی از سوالاتی که در زمینه خرید و فروش ملک ورثه‌ای ممکن است برایتان پیش بیاید، این است که آیا خرید این ملک توسط یکی از وراث ممکن است یا خیر؟ پاسخ به این پرسش مثبت است. منتهی لازم است که خریدار، که یکی از وراث هم هست، دارای اهلیت قانونی معامله باشد. همچنین باید شرایط صحت معامله وجود داشته باشد.

همچنین لازم است که خریدار اطمینان حاصل نماید که متوفی صیت نامه‌ای مبنی بر انتقال اموال خود ارائه نداده باشد. در غیر این صورت لازم است که رضایت آن فرد نسبت به فروش سهم الاثش را دریافت کرد.

فروش ملک موروثی بدون رضایت سایر ورثه

همه ی وراث، در مالی که تحت عنوان ارث از متوفی باقی مانده، به اندازه مشخصی سهیم هستند. در نتیجه برای فروش این ملک نیاز به رضایت مه آنها می‌باشد. بنابراین اگر یک یا چند نفر از وراث بدون رضایت سایرین اقدام به فروش ملک کرده باشد، دیگر ورثه می‌تواند به جرم فروش مال غیر از آنها شکایت کنند.

در صورتی که معامله صورت گرفته باشد،این معامله فضولی است و تنها نسبت به سهم پراثی که راضی به انجام آن بوده‌اند صحیح است و نسبت به سهم سایرین باطل خواهد بود.

دریافت مشاوره حقوقی خرید و فروش ملک ورثه ای در مشهد

پس از آنکه شرایط و مراحل خرید و فروش ملک ورثه‌ای بررسی شد، از آنجایی که مشورت و همراهی وکیل، طی کردن این فرایند طاقت فرسا را برای شما آسان می‌کند، پیشنهاد داریم تا در این زمینه از تجربیات یک وکیل متبحر و یک موسسه حقوقی مجاز استفاده کنید.

مرکز حقوقی ملکبانان با مدیریت وکیل فرشته محمد حسینی، به صورت تخصصی در زمینه ملکی فعالیت می‌کند. این مرکز با سال‌ها تجربه در این زمینه، آماده دمت رسانی به شما همراهان عزیز می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.