روختن یا خریدن خانه و ملک یکی از بزرگ‌ترین نقل و انتقالات مالی است که هر کس ممکن است در عمرش انجام دهد. این فرآیند کمی دشوار و البته مهم است، بنابراین انتخاب مشاور املاک معتبر برای ساده کردن این فرآیند اهمیت زیادی دارد. بسیاری برای انتخاب مشاور املاک معتبر از دوستان و خانواده توصیه می‌گیرند و خود به آژانس املاک و بنگاه معاملات ملکی سر نمی‌زنند. این کار ایده‌ی بدی نیست اما بهتر است خودتان هم سری به آژانس املاک و بنگاه معاملات ملکی بزنید و از نزدیک با شغل مشاور املاک آشنا شوید. همچنین برای انتخاب مشاور املاک معتبر باید وظایف مشاور املاک را بدانید. در ادامه متن توصیه‌هایی برای انتخاب مشاور املاک معتبر کرده‌ایم. با ما همراه باشید:

  1. پیش از انتخاب مشاور املاک معتبر نیازهای‌تان را به خوبی بشناسید

قبل از انتخاب مشاور املاک نیازها‌ی‌تان را به خوبی بشناسید تا بتوانید آن‌ها را درست انتقال دهید. آیا عجله دارید یا می‌توانید زمان بیشتری صرف جستجو کنید؟ ساعات خاصی برای بازدید از خانه درنظر گرفته‌اید؟ اگر قصد خرید دارید خانه فعلی را فروخته‌اید یا خیر؟

اگر نیازها‌ی‌تان را به درستی بشناسید می‌توانید مسئله را برای مشاور املاک معتبر بهتر تعریف کنید. در صورت توضیح شفاف موقعیت مشاور املاک نیز بهتر می‌تواند شما را راهنمایی کند و خود را با شرایط شما وفق دهد.

  1. برای انتخاب مشاور املاک معتبر با چند مشاور دیدار کنید و بعد یکی را انتخاب کنید

دیدار با چند مشاور املاک مختلف به شما این امکان را می‌دهد که با شغل مشاور املاک بیشتر آشنا شوید، سوالات‌تان را بپرسید، از تجربه‌ی مشاور در بنگاه معاملات ملکی آگاه شوید و مشاور املاک معتبر را بشناسید.

در انتخاب مشاور املاک معتبر دقت کنید فردی که بتواند برای شما وقت کافی بگذارد، از محله‌ی انتخابی شما شناخت خوبی داشته باشد و نگرانی‌های شما را درک کند و با توجه به شرایط بهترین توصیه را بکند، بهترین انتخاب است.

اگر به مشتریان قبلی آژانس املاک یا بنگاه معاملات ملکی موردنظرتان دسترسی دارید می‌توانید از آن‌ها درمورد چگونگی شغل مشاور املاک در آن بنگاه معاملات ملکی و نحوه رفتار مشاوران آژانس املاک موردنظرتان بپرسید.

ملکبانان یک مرکز تخصصی حقوق در حوزه املاک و مستغلات می باشد.در ملکبانان از گستره وسیع مباحث حقوقی، فقط بر روی مباحث حقوقی حوزه املاک و مستغلات متمرکز هستیم و به صورت تخصصی خدمات خود را ارائه می دهیم.
 در انتخاب مشاور املاک معتبر دقت کنید فردی که بتواند برای شما وقت کافی بگذارد، از محله‌ی انتخابی شما شناخت خوبی داشته باشد و نگرانی‌های شما را درک کند و با توجه به شرایط بهترین توصیه را بکند، بهترین انتخاب است.
  1. مشاور املاک معتبر باید به محله‌ای که در آن دنبال خانه هستید اِشراف کافی داشته باشد

از وظایف مشاور املاک این است که بتواند به تمام سوالات شما درمورد محله‌ی موردنظرتان و قیمت‌ها در آن منطقه به خوبی پاسخ دهد. دانستن نکاتی مثل وضعیت امنیت محله، تعداد مدرسه‌ها و درمانگاه‌ها، متوسط قیمت محله و مواردی از این دست جزو اطلاعاتی است که دانستن آن‌ها به انتخاب مشاور املاک کمک می‌کند.

بهتر است خودتان هم در محله تحقیق کنید و به گفته‌های مشاور املاک بسنده نکنید. در این صورت ضمن کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از صحت گفته‌های مشاور املاک هم مطمئن شوید.

  1. مطمئن شوید ساعت کار مشاور املاک با ساعت جست‌وجوی شما یکی است

یکی از موارد مهم در انتخاب مشاور املاک معتبر این است که از ساعت کار مشاور املاک آگاه شوید. اگر مشاور املاک مورد نظر شما در آژانس املاک پاره‌وقت کار کند ممکن است ساعات کاری او با ساعات بازدید شما هماهنگ نباشد و نتوانید قراری هماهنگ کنید.

معمولا مشاور املاک تمام وقت فرصت بیشتری دارد و بیشتر وقت را در بنگاه معاملات ملکی می‌گذراند که باعث می‌شود وظایف مشاور املاک را کامل‌تر انجام دهد، بنابراین حین انتخاب مشاور املاک معتبر ساعت‌های کاری او را درنظر بگیرید.

  1. مشاور املاک معتبر پاسخ تماس‌ها را می‌دهد

در شغل مشاور املاک مهم است که مشاور املاک معتبر پاسخگو باشد و جواب تماس‌های تلفنی و پیامک را بدهد. از وظایف مشاور املاک راهنمایی و کمک به شما برای خرید خانه است و بنابراین باید سوالات شما را پاسخ دهد و در هر زمانی شما را راهنمایی کند.

در انتخاب مشاور املاک معتبر، مهارت‌های ارتباطی او نیز مهم است. در شغل مشاور املاک ارتباط با دیگر مشاوران، صاحب‌خانه‌ها و دیگر افراد اهمیت زیادی دارد، بنابراین مشاور املاک معتبر باید شبکه ارتباطی قوی داشته باشد.

  1. مشاور املاکی انتخاب کنید که به‌روز باشد

یکی از معیارهای انتخاب مشاور املاک معتبر این است که به‌روز باشد و از تازه‌های دنیای آنلاین و تکنولوژی آگاه باشد و بتواند به نحو موثری از آن در شغل مشاور املاک استفاده کند.

 در شغل مشاور املاک مهم است که مشاور املاک معتبر پاسخگو باشد و جواب تماس‌های تلفنی و پیامک را بدهد. از وظایف مشاور املاک راهنمایی و کمک به شما برای خرید خانه است و بنابراین باید سوالات شما را پاسخ دهد و در هر زمانی شما را راهنمایی کند.
  1. مشاور املاک معتبر نقشه‌ی راه ترسیم کرده است

حین انتخاب مشاور املاک معتبر مواردی هست که به شما کمک می‌کند شغل مشاور املاک را بهتر بشناسید و مشاور باتجربه‌تر و موفق را انتخاب کنید. چه بخواهید خانه بخرید چه بفروشید مشاور املاک معتبر باید نقشه راه داشته باشد و بتواند با مشاورین دیگر در آژانس املاک و بنگاه معاملات ملکی ارتباط برقرار کند.

برای انتخاب مشاور املاک معتبر می‌توانید در آژانس املاک برخورد مشاوران را باهم مقایسه کنید و بهترین گزینه را انتخاب کنید.

  1. ارتباط درست کلید انتخاب مشاور املاک معتبر

از آن‌جا که قرار است شما و مشاور املاک‌تان وقت زیادی با هم سپری کنید باید بتوانید ارتباط درستی باهم برقرار کنید. از وظایف مشاور املاک این است که نیازهای شما و بودجه‌تان را بشناسد، اولویت‌های‌تان را بداند و طبق آن به شما گزینه معرفی کند.

شما نیز در این ارتباط باید همه چیز را شفاف کنید و نیازهای‌تان را دقیقا برای مشاور املاک معتبر و مورداعتماد توضیح دهید تا سوتفاهمی پیش نیاید و روند خرید یا فروش خانه به کندی پیش نرود.

  1. همه مشاوران یکی نیستند

اگرچه شغل مشاور املاک تعریف تقریبا مشخصی دارد و وظایف مشاور املاک در انواع آژانس املاک و بنگاه معاملات ملکی یکسان است اما مشاوران یکی نیستند. همان‌طور که روحیات افراد متفاوت است برخی شغل مشاور املاک را بهتر انجام می‌دهند و به آنچه انجام می‌دهند علاقه‌ی بیشتری دارند.

حین انتخاب مشاور املاک معتبر می‌توانید مشاوری که علاقه‌ی بیشتری به کارش دارد و پیگیرانه و با علاقه وظایف مشاور املاک را انجام می‌دهد انتخاب کنید تا خیال‌تان از بابت کیفیت فرآیند راحت باشد.

۱۰.قیمت خانه همه چیز نیست

حین فروش خانه همه دوست دارند بیشترین سود را کسب کنند، اما به خاطر داشته باشید همیشه قیمت‌گذاری بالا بهترین کار نیست. اگر حین انتخاب مشاور املاک معتبر برای فروش خانه ملاک شما قیمت‌گذاری باشد و فردی را انتخاب کنید که بالاترین قیمت را برای خانه‌ی شما پیشنهاد کرده است ممکن است ضرر کنید.

از وظایف مشاور املاک قیمت‌گذاری صحیح و منصفانه خانه مطابق با ارزش خانه است. در صورت قیمت‌گذاری درست خانه سریع‌تر فروش می‌رود و هیچ یک از طرفین در معامله متضرر نمی‌شوند.

۱۱.مشاور املاک را بسنجید

می‌توانید پیش از انتخاب مشاور املاک معتبر او را بسنجید. مثلا اگر قصد فروش خانه را دارید می‌توانید به عنوان خریدار به آژانس املاک مراجعه کنید و عملکرد مشاور املاک را ببینید.

اگر او به مشتری اهمیت زیادی نداد، مدام پای تلفن بود و با بی‌حوصلگی به سوالات شما پاسخ داد می‌توانید متوجه شوید این مشاور مناسب شما نیست و قطعا هنگام نشان دادن خانه شما به مشتری‌های احتمالی برخورد مناسبی نخواهد داشت و سوالات آن‌ها بی‌پاسخ می‌ماند.

 از آن‌جا که قرار است شما و مشاور املاک‌تان وقت زیادی با هم سپری کنید باید بتوانید ارتباط درستی باهم برقرار کنید. از وظایف مشاور املاک این است که نیازهای شما و بودجه‌تان را بشناسد، اولویت‌های‌تان را بداند و طبق آن به شما گزینه معرفی کند.  

۱۲.بدانید از مشاور املاک معتبر چه توقعی دارید

در هر بنگاه معاملات ملکی مشاوری وجود دارد که سرش از بقیه شلوغ‌تر است و به اصطلاح معاملات بیشتری را جوش می‌دهد. ممکن است در انتخاب مشاور املاک معتبر یکی از ملاک‌های شما میزان معاملاتی باشد که مشاور به سرانجام رسانده است.

اما باید بدانید لزوما این منجر به نتیجه‌ی دلخواه نمی‌شود. مشاوری که معاملات بیشتری انجام داده شاید حرفه‌ای‌تر باشد اما قطعا فایل‌های بیشتری دارد و درنتیجه درگیرتر است و ممکن است نتواند وقت کافی برای مورد شما بگذارد.

در عین حال ممکن است مشاوری تازه‌کار با فایل‌های کم‌تر مشتاق موفقیت باشد و تمام تلاشش را برای به نتیجه رساندن فایل شما انجام دهد و در پایان رضایت بیشتری از معامله داشته باشید.

  1. مشاور املاک معتبر نمی‌تواند ذهن شما را بخواند

یکی از شکایت‌های دائمی از شغل مشاور املاک این است که مشاور بازدیدهایی نامتناسب با نیازها ترتیب می‌دهد. در انتخاب مشاور املاک معتبر باید بدانید مشاور املاک نمی‌تواند ذهن شما را بخواند و باید دقیق به او توضیح دهید چه نیازهایی دارید.

همچنین بهتر است نیازهای‌تان را اولویت‌بندی کنید. مشاور املاک بر مبنای فایل‌های دردسترسش بازدید را ترتیب می‌دهد و ممکن است تصور کند در ازای قیمت مناسب‌تر می‌توان از یک ویژگی مدنظر شما صرف نظر کرد. با اولویت‌بندی نیازها می‌توانید مشاور املاک را متوجه بایدها کنید تا طبق خواسته‌ی شما بازدیدها انجام شود.

  1. برای انتخاب مشاور املاک معتبر مرحله پایانی یعنی قرارداد را درنظر بگیرید

از وظایف مشاور املاک قید کردن تمامی موارد توافق شده در قرارداد است. بنابراین بهتر است مشاور املاک معتبر انتخاب کنید که با نوشتن قرارداد و بندهای موردنظر آشنایی کامل داشته باشد. با این حال بهتر است خودتان هم با چند فرد آگاه مشورت کنید و قرارداد را چک کنید.

همچنین بهتر است پیش از انتخاب مشاور املاک معتبر از نرخ دستمزد و کمیسیون آگاه باشید. اگرچه نرخ کمیسیون غالبا مصوب است و آژانس املاک و بنگاه معاملات ملکی از آن تخطی نمی‌کند اما آگاه بودن از نرخ دقیق شما را در برآورد هزینه‌ها کمک می‌کند.

جمع بندی

  • پیش از انتخاب مشاور املاک معتبر نیازهای‌تان را به خوبی بشناسید
  • برای انتخاب مشاور املاک معتبر با چند مشاور دیدار کنید، هریک را بسنجید و بعد یکی را انتخاب کنید
  • مشاور املاک باید به محل فعالیتش اشراف کافی داشته باشد
  • درمورد ساعت کار مشاور املاک سوال کنید
  • مطمئن شوید مشاور املاک پاسخ تماس‌های‌تان را می‌دهد
  • به‌روز بودن و آگاهی از تکنولوژی در انتخاب مشاور املاک بسیار اهمیت دارد
  • مشاور املاک معتبر استراتژی خاص خود را دارد
  • با مشاور املاک‌تان ارتباط برقرار کنید
  • بدانید همه مشاوران یکی نیستند
  • بدانید از مشاور املاک چه توقعی دارید
  • همه چیز را دقیق مطرح کنید چون مشاور املاک نمی‌تواند ذهن شما را بخواند
  • برای انتخاب مشاور املاک مرحله پایانی یعنی قرارداد را درنظر بگیرید

دریافت وکیل

قبل از هر اقدامی درمورد معاملات ملکی با وکیل متخصص در امور املاک مشورت کنید.گروه وکلای ملکبانان با دارا بودن کادر متخصص و متبحر خود آماده همکاری و قبول وکالت در کلیه دعاوی ملکی هستند.ملکبانان یک مرکز تخصصی حقوق در حوزه املاک و مستغلات می باشد.در ملکبانان از گستره وسیع مباحث حقوقی، فقط بر روی مباحث حقوقی حوزه املاک و مستغلات متمرکز هستیم و به صورت تخصصی خدمات خود را ارائه می دهیم.
برای دریافت مشاوره با شماره های 09128719258 و 09150806049 با ما در ارتباط باشید.